W piątek 17 września 2021 odszedł na wieczną wachtę nasz najstarszy (93 lata) członek Jachtklubu Stoczni Gdańskiej
Ś†P
JÓZEF SZYMAŃDA
Był wspaniałym Kolegą i Przyjacielem wszystkich żeglarzy. Służył bezinteresowną pomocą wszystkim, a oferowanej jemu nie chciał przyjąć. Wielu żeglarzy „szlify” zdobywało na współkonstruowanych przez Józia jachtach (140-kach np. ”OTAGO” czy 80-tkach np. (MESTWIN, FREYA) i wielu jeszcze innych np. „Karolinek„, „Balbin” czy jachtu KISMET). Józiu albo Szymon, jak wielu zwracało się do niego, praktycznie przez okres sezonu mieszkał na swoim jachcie. Będzie nam brakowało jego codziennych rannych spacerów wzdłuż nabrzeży. Józiu praktycznie wrósł w otoczenie Klubu. Uczestniczył w wielu klubowych wydarzeniach.
Z wyrazami współczucia i szacunku Rodzinie
Członkowie i Przyjaciele oraz ZARZĄD
Jachtklubu Stoczni Gdańskiej
Uwaga! Kiedy pojawi się informacja o pogrzebie natychmiast przekażemy w każdy możliwy sposób.
Mgr. inż. Józef Szymańda od 1957 r. j.s.m, 93 lata
Budowa Okrętów Politechnika Gdańska
- żeglarską przygodę rozpoczął już w 1945 roku poprzez harcerstwo ( w zespole szkół okrętowych „CONRADINUM” przejął i następnie prowadził harcerską drużynę żeglarską),
- od jesieni 1947 roku tak naprawdę żeglował i szkolił żeglarską młodzież, bardzo dobry szkoleniowiec,
- startował w wielu lokalnych regatach,
- w pierwszych latach od powstania klubu członek Zarządu ds. technicznych,
- km po śródlądziu wiele przepłynął, mil morskich niewiele z przyczyn politycznych (był żołnierzem AK)
- w 1968 r zespół w składzie którego byli H. Kujawa, Włodzimierz Kuchta, J. Szymańda, zaprojektował J-140 „Otago”, później J-80,
- wg koncepcji kpt. Orszuloka J. Szymańda i H. Kujawa zaprojektowali i wykonali dokumentację jachtu „Kismet” (40 m2 pow.),
- konstruktor- projektant jachtu „Karolinka” i na jej bazie „Balbinki”,
- w 2002 r. J. Szymańda i U. Szymańda wyróżnieni nominacją do KOLOSA, za realizację marzeń w wieku 73 lat
- w 2006 r. Urszula i Józef Szymańdowie otrzymali nagrodę „CONRAD-Indywidualności Morskie”
- nadzór w Stoczni Północnej nad przebudową szalup z Batorego na jachty słynnych tzw. czerwonych żagli wg projektu H. Kujawy,
- od 1957 r. Jachtowy Sternik Morski,
- w 1977 r. kurs kapitanów pozytywnie zaliczony jednak możliwość uzyskania patentu kapitana zablokowana przez W-wę z powodów politycznych (był żołnierzem AK),
- propozycja udziału w regatach szlakiem Kliprów Herbacianych złożona przez kpt. Zbyszka Pieńkawę osobie – jednemu z konstruktorów J-140 jako dobremu znawcy jachtu „OTAGO” także nie mogła być sfinalizowana z powodów j.w.
- oddany społecznej działalności dla Klubu, kolegów i środowiska do końca był aktywny w codziennym życiu Jachtklubu Stoczni Gdańskiej.